Beskrivning
Gelleråsbanan i Karlskoga är Sveriges äldsta racerbana som fortfarande är i drift. Den invigdes redan 1950. Under sextiotalet var Kanonloppet den största racingtävlingen i Sverige. Tävlingen lockade med Formel-1 Världsmästare på startlinjen som t ex Jim Clark, Jackie Stewart, Graham Hill, James Hunt och Niki Lauda. Över 40 000 åskådare kom och tittade.
Karlskoga MotorKlubb arrangerade t om tre st Formel 1-tävlingar i början av sextiotalet, men de ingick inte i VM. Klubben hade planer på att bygga ut banan till 4 km för att kunna köra VM i Formel 1, men så kom tyvärr den fruktansvärda olyckan 1970 där fem åskådare omkom…
Det blev tufft för klubben att komma tillbaka efter den smällen, men det gjorde man och man arrangerade VM i Roadracing 1978-79 samt EM 1984-85. Återigen hade klubben stora planer och man började rusta upp banan och bygga hotell. De fick ett muntligt ja till borgen av kommunen. Tyvärr visade det sig att detta förslag röstades ned i kommunen och klubben, och därmed banan, gick i konkurs…
Den norske affärsmannen och racingentusiasten Bård Bergsjö köpte konkursboet 1986. Karlskoga Motorförening bildades och man började köra långlopp (som finns kvar än i dag och idag heter klassen NSHC). Från 1992 arrenderades verksamheten av Mike Luff och 1996 blev Lennart Bohlin delägare. Banan rustades upp och verksamheten ökade. Mike skapade Scandinavian Open för motorcyklar och Lennart Bohlin anordnade förarkurser.
Motorjournalisten och racinghistorikern Bengt-Åce Gustavsson fick uppdraget att skriva en bok om banans historia. Denna bok är nu klar och det blev en bastant pjäs på 633 sidor och över 1500 bilder. Drygt 300 tävlingar refereras i boken, som är skriven som en lång tidslinje från starten 1950 till och med början av 2018 där den sista nyheten i boken är att Mike Luff och Lennart Bohlin sålde hela verksamheten till Richard Göransson. Boken kostar 500 kr.
Jag har alltid med mig någon kartong med böcker till varje tävling som jag besöker så du kan alltid köpa den på plats av mig.
Om du hellre vill ha den hemskickad så skickar bara ett mail till: bengan@racefoto.se så skickar jag den till dig.
Portokostnad tillkommer givetvis. Inom Sverige är portot 149 kr (3 kg paket)
och till Norge är portot 170 kr (skickas från Oslo, finns även att hämta i Oppegård hos Bård Bergsjö.)
Be the first to review “Historien om Gelleråsbanan”